Rządowy program wspierania polskich rodzin cieszy się dużą popularnością. O programie 500 plus, o którym mowa w tym artykule słyszał chyba każdy. Dlaczego uczestniczą w tym banki? Dla nich to przede wszystkim walka o klienta. Zarówno tego już pozyskanego jak i nowego. Jak złożyć wniosek na pomocą bankowości elektronicznej? W których bankach można złożyć wniosek. Poniżej krótki przewodnik po programie 500+

Krótko podsumowując: Rodziny będą mogły otrzymać pomoc państwa w wysokości 500 zł na drugie i kolejne dzieci niezależnie od dochodów. Rodzinom, których dochód w przeliczeniu na osobę nie przekraczają 800 zł, pomoc przysługuje również na pierwsze dziecko. Pomoc będzie przysługiwała do czasu ukończenia przez dziecko 18 roku życia. Tyle na temat programu.

Więcej informacji znajdziemy na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Jak w skrócie wygląda instrukcja składania wniosku?

Wniosek można złożyć na kilka różnych sposób. Jednym z nich jest złożenie wniosku za pomocą bankowości elektronicznej. Większość banków na swoich stronach udostępnia zakładkę z najważniejszymi informacjami na temat złożenia wniosku. Mówiąc w największym uproszczeniu, aby złożyć wniosek przez bankowość elektroniczną w danym banku należy:

  • zalogować się do bankowości elektronicznej
  • kliknąć w zakładkę bądź link prowadzący do wniosku
  • wypełnić wniosek zgodnie z instrukcjami

przed wypełnieniem wniosku warto zapoznać się ze wskazówkami banku

W jakich bankach możemy złożyć wniosek?

Wnioski możemy złożyć już w większości banków. Sytuacja cały czas się zmienia, gdyż kolejne banki przystosowują swoje systemy do obsługi wniosków. Na dzień 14 kwietnia wnioski złożymy w następujących bankach:

  • Bank Smart
  • T-mobile Usługi Bankowe
  • mBank
  • ING Bank Śląski
  • Raiffeisen Polbank
  • BZ WBK
  • Alior Bank
  • Inteligo
  • EuroBank
  • BOŚ Bank
  • PKO PB
  • PKO SA
  • City Handlowy
  • Millenium Bank
  • Bank Pocztowy
  • Orange Finanse

oraz

  • Bank BPH – od 2 połowy maja
  • Deutsche Bank – według informacji na stronie od 16 maja

Składanie wniosku w PKO Bank Polski?

Jak wygląda składanie wniosku poprzez bankowość elektroniczną. Posłużymy się przykładem PKO Banku Polskiego. Poniżej instrukcja video udostępniona przez PKO BP. W pierwszym video instrukcja składania wniosku na pierwsze dziecko.

Drugie video przedstawia instrukcję składania wniosku na drugie i kolejne dziecko.

Osoby, które wolą czytać instrukcję znajdą na stronie http://www.pkobp.pl/rodzina500plus/jak-wypelnic-wniosek-rodzina-500plus-w-ipko/

Kilka przydatnych informacji:

  • okres rozliczeniowy 500+ trwa od 1 października do 30 września roku następnego
  • aby uniknąć dodatkowej biurokracji warto podczas składania wniosku podać numer konta bankowego, które będziemy utrzymywali do 30 września 2017 roku czyli do czasu składania kolejnego wniosku.
  • rozmiar załączników ma znacznie – w wielu przypadkach trzeba będzie je zmniejszyć.

Błędy, błędy, błędy

Niestety znaczna część składnych wniosków, również tych składnych poprzez bankowość elektroniczną zawiera błędy. Niepoprawnie złożony wniosek trzeba będzie poprawić co będzie wiązało się z wizytą w urzędzie, co z kolei może wiązać się z opóźnieniami w wypłacaniu świadczeń. Z czego wynikają błędy? Być może ze zbyt krótkiego czasu na przygotowanie przez banki prostych i niezawodnych systemów składania wniosków. Cześć banków nadal pracuje nad ulepszeniem systemów.

Do najczęstszych błędów zalicza się:

  • brak wskazania współmałżonka
  • brak wskazania pierwszego dziecka przy wnioskowaniu o świadczenie na drugie i kolejne dziecko
  • niekompletne dane teleadresowe
  • brak numerów PESEL członków rodziny

Z pewnością warto skorzystać z programu 500+. W ciągu roku możemy uzyskać 6000 zł co z pewnością pomoże w dopięciu domowego budżetu. Ze względu na raczkujące systemy składania wniosków poprzez bankowość elektroniczną w wielu przypadkach znacznie prostszym rozwiązaniem będzie wizyta w odpowiednim urzędzie i złożenie wniosku pod okiem doświadczonej osoby.