Być może już kiedyś zdarzyło Ci się, że bankomat, z którego chciałeś wypłacić środku po prostu ich nie wydał, wydał niepełną kwotę lub np. nie oddał Ci karty płatniczej? Z jakich powodów dochodzi do takich sytuacji? Co zrobić aby mieć szansę na odzyskanie pieniędzy?

źródło: pixabay.com

źródło: pixabay.com

Powodów, z których bankomat nie wyda nam pieniędzy może być co najmniej kilka. Do najczęściej spotykanych możemy zaliczyć:

  • awarię urządzenia
  • nieważna karta
  • uszkodzona karta
  • niewłaściwy PIN
  • brak połączenia z bankiem
  • brak środków na koncie
  • inne..

Jeśli bankomat po prostu nie wyda pieniędzy, które nie zostaną pobrane z konta to można powiedzieć, że problemu nie ma. Szukamy innego urządzenia i wypłacamy pieniądze z konta.

Dużo gorzej, gdy pieniądze zostaną pobrane z naszego konta lecz nie zostaną wydane z bankomatu. Co prawda tego typu sytuacje zdarzają się bardzo rzadko lecz zawsze może to przytrafić się również nam. Co dalej? Sprawa jeszcze bardziej nabiera powagi gdy w grę wchodzi kilkaset złotych, które w wyniku błędnej transakcji znikają z naszego konta. Z pewnością nikt nie zostawi takiej sytuacji bez wyjaśnienia i zwrotu środków.

Jeśli z bankomatu otrzymamy jakiekolwiek wydruk to nie powinniśmy go wyrzucać. Zazwyczaj jest to jedyny dowód naszej transakcji!

Sprawa jest nieco prostsza, gdy wypłacaliśmy pieniądze z bankomatu własnego banku, w którym mamy konto bankowe. W takim przypadku powinniśmy skontaktować się z naszym bankiem. Najprostszy i najszybszy będzie kontakt telefoniczny z konsultantem banku, któremu przedstawiamy całą sytuację. Konsultant powinien przedstawić nam dalsze kroki jakie zostaną podjęte w celu wyjaśnienia sprawy.

W przypadku gdy korzystamy z urządzenia innego banku lub instytucji, sytuacja może okazać się trochę bardziej skomplikowana. W pierwszej kolejności powinniśmy znaleźć numer telefonu to firmy, która jest właścicielem urządzenia(telefon zazwyczaj znajduje się na urządzeniu) i tam przedstawić zaistniałą sytuację.

Pracownik infolinii powinien nam przedstawić dalsze kroki rozpatrywania sprawy. W  wielu przypadkach będziemy musieli również reklamację w banku, w którym mamy konto aby ten mógł w naszym imieniu zwrócić się do firmy obsługującej dane urządzenie.

Jeśli operator urządzenia stwierdzi, że zaistniał błąd mamy duże szanse na odzyskanie naszych pieniędzy. W przypadku stwierdzenie, że nieprawidłowości nie było nasza reklamacja najprawdopodobniej będzie nieskuteczna. Cały proces może również potrwać nawet kilka tygodni.

W przypadku odmownego rozpatrzenia reklamacji możemy zwrócić się o pomoc do Arbitra Bankowego. Więcej informacji znajdziemy na stronie https://zbp.pl/dla-konsumentow/arbiter-bankowy/dzialalnosc

Ważne! W przypadku jakichkolwiek problemów z wypłata środków nigdy nie czekajmy z wyjaśnieniem sprawy. Nie odchodźmy od urządzenia. Należy zareagować od razu. Najlepiej jeśli nieudana wypłata pieniędzy będzie ostatnią wykonaną transakcją w chwili kontaktu z konsultantem.